Netwerk: Battlefield Community CheatVillage Elitegamer.nl GameVillage Shop GVkidsgames Nationale Gaming Forums 
De Nederlandstalige gamesite voor jong en oud

PC | PS2 | PS3 | PSP | Wii | DS | Xbox | Xbox360 | Retro Forum | Reviews | Cheats | Tweedehands | Helpdesks | Gameclubs | Weblogs  

Vastgelopen in een spel? Plaats hier een bericht!

Let op!

Je bent niet ingelogd of je hebt je nog niet geregistreerd. GameVillage is de grootste game community in Nederland met al meer dan 210.000 registraties van alle leeftijden. Klik hier om je te registreren.

Als lid heb je toegang tot de nieuwste cheats, demo's, trailers en kun je deelnemen aan discussies. Ook kun je als lid meedoen aan verlotingen van gratis games en hardware.
Registreren bij GameVillage

Ga terug   GameVillage > Platform Community Forums > PSP Community > PSP - Nieuwsdienst > Reviews & Previews Sony PSP Games

Reviews & Previews Sony PSP Games Reviews en previews van games die we op de Sony PSP hebben getest.

(oude review rubriek Sony PSP games)

Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 december 2005, 13:53   #1
Sjef Weller
GV Master

Sjef Weller's schermafbeelding

Heeft bedankt: 0
Is bedankt: 0
Standaard Review: FIFA 06 (PSP)

Temidden van al het Xbox 360-geweld viel vorige week een toch wat onverwachte titel bij mij op de mat: FIFA 06 voor PSP. Toevallig genoeg had ik juist anderhalve week eerder Pro Evolution Soccer 5 voor mijn draagbare spelstation aangeschaft. Hoogste tijd voor een portable battle of the giants...

Van Basten kan barsten
FIFA 06 scoort direct bij opstarten met een gelikt introfilmpje en een glad hoofdmenu. Aan opties geen gebrek: naast het standaard snelle potje voetbal, een toernooi en een competitie, kunnen we nu ook kiezen voor Challenges, en een geinige nieuwe toevoeging: hooghouden. En dat klinkt als een toepasselijk tijdsverdrijf voor een korte bus- of treintocht. 1-0 voor FIFA.

Maar natuurlijk gaan we eerst een echt potje virtueel bal trappen in één van de bijna veertig stadions. Wat betreft dit aantal heeft FIFA dus meer dan een voetje voor op de concurrentie, want bij PES 5 is er maar één stadion (2-0 voor FIFA). Om te beginnen wil ik met Nederland de Tsjechen eens een flink pak op de broek verkopen. Maar na vijf minuten door het teamselectiemenuutje te scrollen, wordt me eindelijk duidelijk dat ook in deze FIFA 06 geen Oranje te vinden is. Het is triest, maar waar. En natuurlijk: 'onze jongens' willen veel te veel geld zien, om even met hun naam in een spelletje te mogen, maar bij PES hebben ze dat toch heel handig opgelost. Namelijk gewoon zoals men al sinds jaar en dag doet in voetbalgames: die namen uit de duim zuigen! Als je maar met het team kan spelen. Zo dus niet bij FIFA. PES slaat terug: 2-1.

Goed, die equippe van Van Basten kan barsten. Dan maar Brazilië, altijd leuk. Voordat we het veld in beeld krijgen, wat iets korter duurt dan bij PES, worden we getrakteerd op even fraaie menuutjes als op de consoles, en ook het laadscherm heeft meer flair dan zijn bijna prehistorisch ogende PES-collega. Maar zodra de groene grasmat over het scherm rolt, valt me tot mijn grote schrik op: FIFA 06 ziet er niét beter uit dan Pro Evo! Ik had toch minimaal verwacht dat mijn ogen uit hun kassen zouden rollen van de grafische pracht, maar niets is minder waar!

Kroegtijger Ronaldinho
Om te beginnen zijn de graphics veel te gepixeld. Aan de ene kant is dit logsich: FIFA hanteert standaard een camerastandpunt dat verder van het veld staat. Hierdoor houd je meer overzicht, maar je spelers zien er wat kleiner en minder scherp uit. Aan de andere kant verklaar ik plechtig mijn PSP - zonder zout - op te zullen eten als EA weet te bewijzen dat de PSP niet beter kan. In beweging zien de beelden er veel te schokkerig uit, met constant verspringende zijlijnen bijvoorbeeld. PES maakt knap gebruik van een lelijke fout in de verdediging en trekt de stand gelijk: 2-2. Tot overmaat van ramp wordt FIFA enorm gekweld door ghosting: vaag in elkaar overgaande beelden, alsof het schermpje van je PSP een responstijd heeft van 85 milliseconde! Met een vloeiende beweging passeert Pro Evo de sluitpost van haar opponent: 3-2.

Ik was net op tijd bijgekomen van de schrik. De scheids floot, er moest afgetrapt worden. Ik druk op kruisje, en met een ferme duimdruk op mijn vierpuntsdruktoets stuur ik Ronaldinho naar voren. Ehm nee, toch niet. Wat is het geval: je kunt je spelers alleen met het verdomde pookje besturen. Nu had ik mezelf bij PES al vrijwillig aangeleerd om daarmee te sturen in plaats van met de vierpuntsdruktoets, maar bij FIFA blijkt 'ie nog gevoeliger te werken. En nee, ik heb niet bepaald Japans vormgegeven handen. Ergo: zwikkend en zwaaiend als een kroegtijger met een stuk in de kraag, zwalkt mijn wereldspeler van de middenlijn richting zijlijn en weer terug in een boog richting het vijandelijke doel, om daar met een welgemikt schot de bal tien meter naast te schieten. Hmmm.

Gelukkig blijkt dit snel genoeg te wennen, hoewel me van het hart moet dat ik het nooit een goede zaak vind om bij dit soort games gedwongen te worden die krampenopwekkende pook te gebruiken. Nu heeft FIFA daar een excuus voor: onder de vierpuntdruktoets zit namelijk een scala aan tactische instellingen verstopt. Zo kun je tijdens de wedstrijd de aanvalstechniek van je spelers aanpassen (bijv. counterattack of vleugelspel), en in combinatie met de L-toets je verdedigingsstrategie (pressen, buitenspelval, etc.). En gezien het beperkte aantal knoppen op de PSP, moet ik toegeven dat dit excuus toch enigszins hout snijdt, al had ik liever de optie gehad om de funties van pook en vierpuntdruktoets onderling te verwisselen. Goal voor PES: 4-2.

Loodrecht de zijlijn over
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest, kunnen de computertegenstanders je het vuur na aan de schenen leggen. Zeker op het zwaarste niveau moet je van goede huize komen om winnend uit de strijd te komen. Het is dus niet voor niets dat EA Sports schermt met de verbeterde AI. Toch kun je soms rare dingetjes tegenkomen; als je bijvoorbeeld op beginner-level speelt, gebeurt het meermaals dat je computertegenstander, ook zonder dreiging van een speler van de tegenstander, de bal over de zijlijn loopt. Begrijp me goed: iedereen kan wel eens de controle over de bal verliezen, maar loodrecht op de zijlijn afdribbelen en de bal buiten spelen, is mij toch wat te gortig. FIFA geeft hier de wedstrijd uit handen: 5-2.

Gelukkig kun je het ook opnemen tegen je vrienden via de draadloze verbinding. Dit werkt prima, en levert ook stukken meer lol op. De game voetbalt naar behoren, maar de voetbalervaring gaat wel minder diep dan bij PES. Ook had ik problemen met het passingsysteem. Diepe passes zijn vaak niet diep genoeg, of juist steeds te diep en normale grondpasses zijn te kort of niet op de man. Het dreigt een afgang te worden voor EA Sports' geesteskind: 6-2

Man of the match
Gelukkig zijn er de extra opties nog. Zo kun je in Challenges situaties naspelen uit het afgelopen seizoen. Deze uitdagingen variëren van het ontketenen van een doelpuntenregen, tot aan het terugdraaien van een fikse achterstand. Voor de wat gevorderde spelers is dit een interessante optie. Door de eerste challenges te voltooien, open je de toegang tot nieuwe 'missies' en beloningen, zoals nieuwe stadions en ballen. Dit speltype - dat we eerder al zagen op de consoles - is een goede toevoeging voor de handheld. FIFA scoort, vist de bal uit het doel en rent ermee naar de middenstip: 6-3.

Minstens even geschikt voor de handheld lijkt het hooghouden: met een speler naar keuze kun je even snel proberen je record te verbreken, door op aangeven zo snel mogelijk op de juiste knop te drukken. Je PSP draai je een kwartslag om, zodat je het scherm verticaal beziet. In deze mode moet je wel de vierpuntdruktoets gebruiken, maar ook hierbij is de besturing te onvergeeflijk. Links voor jou is volgens de game al snel linksboven, en dat resulteert in een miss. Bovendien begint het op commando op knoppen drukken al snel te vervelen. Deze poging eindigt op de paal.

Al met al wordt FIFA wordt wat mij betreft zwaar in de verdediging gedrukt door PES, en krijgt een paar flinke tikken uitgedeeld. De uitvallen van EA's game gaan voornamelijk over de commentaarflank. Want die heeft Pro Evo niet. En zeg nou zelf: het blijft toch lekker om, twee seconden nadat je een schot gelost hebt, een man wild enthousiast te horen roepen: 'He shoots!' Helaas is de commentator dus zo af en toe aan de late kant met zijn kreten, maar zijn stem blijft toch een onmisbaar ingrediënt voor de beleving van een voetbalspel (6-4). Jammer genoeg moet die beleving op andere fronten onderdoen voor die van PES 5 en niet zo'n klein beetje ook. In de extra tijd prikt Pro Evo er nog eentje in, en wordt de eindstand bepaald op 7-4. Konami wordt uitgeroepen tot Man of the match.

Facts
Platforms: Xbox 360, Xbox, PS2, Gamecube, DS, PSP, PC
Getest op: PSP
Uitgever: EA Sports
Ontwikkelaar: EA Sports
Releasedatum: reeds verkrijgbaar
FIFA 06 homepage

Pluspunten

+ Prima presentatie
+ Commentaar
+ Veel spelonderdelen

Minpunten

- Pookverplichting
- Tegenvallende graphics
- Passproblemen
- AI-problemen
- Van Basten kan barsten

GV Oordeel

FIFA 06 toont de nodige verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, maar is nog steeds niet opgewassen tegen de PES-Mannschaft.

Gameplay
Graphics
Geluid
Replay

30/50
12/20
18/20
7/10

Eindoordeel

67%

Laatst gewijzigd door Sjef Weller; 14 december 2005 om 16:00
Sjef Weller is offline  
Oud 14 december 2005, 14:16   #2
XSamu
GV Meubilair

XSamu's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar XSamu
Standaard Re: Review: FIFA 06 (PSP)

Netjes, hoger verdiet ie idd niet
XSamu is offline  
Oud 14 december 2005, 14:24   #3
t_91
GV Master

ik hou niet echt van voetbal
t_91 is offline  
Oud 14 december 2005, 15:16   #4
Airborne NL
Guest

Is wel leuk dat je kan hooghouden en truckjes kan doen :)
Ziet er leuk uit

Oud 14 december 2005, 16:23   #5
titusbonk
Guest

voetbal spellen zijn altijd vette spellen hoor kan ik me lang m,ee vermaken met vrienden

Oud 14 december 2005, 16:27   #6
XSamu
GV Meubilair

XSamu's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar XSamu

Ik heb hem, en geloof me nou maar, hij speelt niet lekker
XSamu is offline  
Oud 14 december 2005, 16:43   #7
Guido1419X
Guest

PES de koning of football games zo vind ik altijd nog

Oud 14 december 2005, 17:13   #8
Timmeh
GV Die-hard

Timmeh's schermafbeelding

Heeft bedankt: 1
Is bedankt: 1

ja ik vind pes tog veel beter vooral kwa gameplay
Timmeh is offline  
Oud 14 december 2005, 20:55   #9
PooRu
Guest

Talking Re: Review: FIFA 06 (PSP)

pes is de king alweer en dat bewijs deze review. Bravo:first_price:

Oud 14 december 2005, 22:00   #10
Imperator Maxa
Guest

FIFA 06 op de PC is een stuk beter!
speel het al een tijd en het speelt lekker weg

Oud 15 december 2005, 01:10   #11
Patrol_NL
GV Die-hard

GV Reviewer

Patrol_NL's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Patrol_NL

weer een mooie stijl in je review. Leest lekker weg. Moet je voor je beroep gaan doen man!
Oud 15 december 2005, 15:00   #12
gtvanzanten
Guest

mischien is pes inderdaad beter maar bij pes is het wel sucks dat je in sommige competities niet met de echte namen kan spelen en dat ging mij vet snel irriteren

Oud 15 december 2005, 15:39   #13
Neophyte 20
Guest

Ik houd sowieso niet van voetbal spellen (oke de nieuwe pes heb ik grijs gespeeld) maar ik vind hack en slash veel vetter. Én ik uit te kijken naar DOA 4

Oud 15 december 2005, 18:03   #14
Nord1n Chiri NL
Guest

Mooie review, ik vindt ook dat het er goed uit ziet voor een psp game.

Oud 17 december 2005, 18:26   #15
SamShine
GV Master

SamShine's schermafbeelding

Goeie review, je had alleen iets dieper in mogen gaan in de extra opties (zoals o.a. hooghouden).
Verder lijkt mij PES5 ook veel beter dan deze gekke game!
Oud 18 december 2005, 10:16   #16
.Noel.
Guest

Ik vind het zelf niet zo een mooi spel ik weet niet of iemand weet hoe Pro Evolution soccer 5 is??

Oud 27 december 2005, 11:35   #17
Arwin
Guest

Even vergeten te vermelden dat deze game ook infrastructure / online gamen ondersteunt?? Lees af en toe ook eens een review van een andere gamesite, als 'research'.

Oud 27 januari 2006, 17:38   #18
gamer285
Guest

leuk , mooi , en iets slechter dan pro evo 5

Oud 22 mei 2006, 18:16   #19
maxverweij
GV Wannabeee

kan je ook cariere doen??
maxverweij is offline  
Oud 6 januari 2007, 16:02   #20
king sauron
GV Master

replay moei een 9 worden, want er zijn zoveel teams om mee te spelen.
hij is wel een stuk moeilijker dan op de ds.(ik heb ze allebei)
maar de online play lijkt me leuk.
jammer dat ik morgen pas online kan.

Laatst gewijzigd door king sauron; 15 januari 2007 om 17:22
king sauron is offline  

Discussietools
Weergave Geef een waardering voor deze discussie
Geef een waardering voor deze discussie:

Regels voor berichten