Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Discussie: RETRO-ARTIKEL: De Atari Jaguar

GV Gamer Pro **

Standaard RETRO-ARTIKEL: De Atari Jaguar

Na in 1991 een vette (letterlijk) Atari Lynx te hebben gekocht en als oude Atari 2600 bezitter was ik fan van dit magische merk. Toen onstonden in 1992 (er was nog geen grafisch internet) de eerste geruchten op bulletin boards over een nieuwe super console van Atari, de Panther, die later gecancelled werd ten gunste van de Jaguar. Ik volgde op bulletin boards alles wat ik kon lezen over de eerste 64 bit superspel computer. Later was ik een van de eerste “gekken” die in 1994 voor 800 gulden zo’n ding aanschafte. Spijt heb ik er nooit van gehad!

De Jaguar met standaard controller en Cybermorph

Opkomst en ondergang van de Jaguar (en Atari
    Atari had naar buiten toe grote plannen, maar intern ging het allang niet goed. Na de gouden tijd was het bedrijf flink ingekrompen en verkocht aan de Tramiel familie, die daarvoor Commodore hadden opgericht. Na een succesvolle tijd met de homecomputers was in 1993 de Atari ST en zijn opvolger de Falcon al bijna ter ziele en het hele bedrijf bestond wereldwijd uit minder dan 1000 man. Atari had nog maar enkele tientallen miljoenen voor een wereldwijde launch. Tegenwoordig kun je voor dat geld 2 games ontwikkelen of 1x een reclamecampagne doen. De Jaguar moest dus slagen, anders was het afgelopen!

De Jaguar werd dan ook bescheiden ge(test) launched in San Francisco en New York. In 4 weken tijd verkocht Atari er 27.000 en de wereldwijde launch kon starten in 1994. In die tijd was ik van plan de Atari Jaguar Club Nederland op te richten. Atari Benelux ondersteunde dat idee en ik was zo trots als een pauw toen ik op een van de eerste Jaguars in Nederland een avond mocht komen spelen in Vianen bij Atari (er was maar 1 game, Cybermorph!). Bijzonder was dat de controllers numpads hadden en dat bij ieder spel overlays zaten zodat het numpad voor allerlei functies kon worden ingezet.

IBM had een miljoenencontract met Atari om Jag’s te bouwen en meer dan 150 ontwikkelaars zouden games gaan ontwikkelen. Wat kon er nog misgaan? Niets toch? Nou, een heleboel. De Jaguar bleek lastig te zijn voor ontwikkelaars met zijn 2 bijzondere RISC chips en 2 MB Ram aan boord. Ook ondersteunde de Jaguar maar beperkt 3D gaming. Daardoor duurde het lang voor er fatsoenlijke hoeveelheden games waren. Bovendien waren er de nodige baggergames die werden uitgebracht. Er was te weinig geld om zwaar te promoten. In 1994 een begin 1995 leek het allemaal nog goed te gaan. Op de CES, de E3 van toen, presenteerde Atari zelfs een VR-helm en een modem om multiplayer games te kunnen spelen. Ook werd een JagCD add-on gereleased (die ik ook nog ben in een importshop ben gaan halen).

De Jaguar met CD uitbreiding, ook wel “het toilet” genoemd.

Maar ondertussen verkocht de Jaguar steeds minder goed. Er kwam naast alle problemen die Atari al had ook nog een systeempje uit van een nieuw bedrijf in gaming. Dat bedrijf heette Sony en het systeempje Playstation. Door het moeilijke ontwikkelproces en de slechte verkopen brachten uiteindelijk nauwelijks 3rd party ontwikkelaars games uit. Bovendien had Sony meer te spenderen aan marketinggeld per week dan Atari per jaar.

Er vielen steeds meer ontslagen bij Atari, die zoveel mogelijk geheim werden gehouden. Begin 1996 bleken zelfs ingeschakelde informercials (he mike!) niet te helpen, Atari ontsloeg nogmaals een hoop mensen en sloot kantoren (er bleven uiteindelijk maar enkele tientallen mensen wereldwijd over!) terwijl ze games die al ontwikkeld waren mondjesmaat uitbrachten en zo net deden of het systeem nog werd ondersteund. Om de Playstation (en de Sega Saturn uiteraard) te counteren was er nog wel een Jaguar II in ontwikkeling, die 4x zo krachtig moest worden dan de PS1, maar die kwam nooit verder dan het prototype stadium.

Het prototype van Jaguar II, die nooit de markt zou halen.

Atari had echter nog wel 50 miljoen dollar aan cash gekregen van Sega in een rechtszaak, maar in feite geen producten meer om te verkopen, omdat niemand een Jaguar wilde en hun homecomputerafdeling was opgeheven. Ze zaten alleen al met 10 miljoen aan Jaguar voorraad. Uiteindelijk nam het management met de beschikbare cash een aandeel in een harddisk fabrikant, en hieven ze zichzelf op. Atari bestond niet meer! Het harddisk bedrijf JTS verkocht later alle rechten op de naam aan Hasbro, die de Jag in 1999 in het public domain [zodat iedereen er games voor mocht maken]. Er worden dan ook nog steeds games ontwikkeld door een paar fanaten. Er zijn uiteindelijk naar schatting in ruim 3 jaar maar tussen de 1 en 2 miljoen jaguars verkocht!

Een feit wat dus veel mensen niet weten is dat het Atari van nu eigenlijk niets te maken heeft met het Atari van toen. Het huidige Atari is eigenlijk het Franse bedrijf Infrogrames, die in 2001 de naam en de rechten op al hun klassieke games kocht van HasBro en later de naam aannam.

All about games
    Zoals je merkt interesseerde ik me al lang geleden voor de gaming industrie. Maar als fan van toen zijn er ondanks de snelle ondergang van de Jaguar en de vele baggergames die uitkwamen toch wel een paar pareltjes te noemen, die ik graag met jullie wil delen.

Tempest 2000
    Geschreven door held-hippie Jeff Minter was dit de eerste game waar mijn toenmalige vriendin en nu vrouw Inge (van GVkids) en ik echt aan verslaafd waren. Op leven en dood probeerden we elkaar van de highscore lijst te krijgen. In dit spel kwam je echt in de “zone” terecht als je het lang volhield. De graphics waren compleet psychedelisch en als je nu naar Geometry Wars kijkt weet je waar die game zijn “pixel shatter” inspiratie vandaan heeft gehaald. Leuk weetje: Jeff Minter heeft de Music Visualiser voor de Xbox360 geschreven en is nu een Live Arcade shooter aan het ontwikkelen.

Alien versus Predator
    Dit was één van de “grote” games die Atari zwaar inzette als toptitel. Je kon spelen als Marine, Predator of Alien en het spel zag er voor Jaguar begrippen fantastisch uit. Het spel bevatte voldoende afwisseling, een mooie transparante HUD, goed leveldesign, coole wapens en goed geluid. En godzijdank ook een save optie want het duurde wel even voor je het spel uitspeelde, en dan nog kon je verder als Alien of Predator in compleet nieuwe omgevingen.

Rayman

De Jag had bakken met 2D power dus de eerste Rayman was een toptitel die met zijn parallax scrolling er geweldig uitzag. Het spel was ook behoorlijk moeilijk en uitdagend. Interessant gerucht: Rayman zou als eerste uitkomen op de Jag en zou zijn tegengehouden (met voldoende cash) door Sony zodat de PS1 als eerste deze system seller kreeg. De Jaguar versie was bijna niet uitgekomen hierdoor!

Rayman was een verfrissende platformer met mooie graphics en had een soort Donkey Kong Country effect op de Jag: hij kon toch mooie beelden laten zien! Toen al was duidelijk dat Ubisoft een topontwikkelaar was en nog meer zou worden.

Iron Soldier 2
    Bijna de moeder van alle Mechgames en de CD opvolger van de ook niet slechte Iron Soldier cartridge. De beperkte 3D mogelijkheden van de Jag werden zo goed mogelijk uitgenut en met name de explosies zagen er goed uit voor die tijd. Je mech had een bak met wapens en je tegenstanders waren gevarieerd genoeg. Wat is me herinner is dat de missies lekker uitgebalanceerd waren en veel replay waarde hadden. Ook de besturing zal wel snor en ik heb menig uurtje met dit spel doorgebracht.

Conclusie
    De Jaguar is gezien de turbulente geschiedenis een echt cult-systeem geworden wat nooit is doorgebroken. Achteraf is dat ook niet gek, want maar weinig games hebben de tand des tijds overleefd. Slechts enkele spellen ontstegen de middelmaat en er zijn schokkend veel slechte games uitgebracht. Maar zoals alle dingen uit je jeugd hangt er een bepaalde romantiek omheen, zodat ik altijd wel een zwak zal houden voor het oude Atari in het algemeen en de “ laatste kans” die Jaguar was in het bijzonder. Wat er was gebeurd als Atari de superieure Jaguar II had uitgebracht zullen we nooit weten.

Bronnen en interessante links:

Atari Geschiedenis: http://www.atari-explorer.com/jaguar/
    Atari Jaguar website uit 1996 http://web.archive.org/web/199610291...www.atari.com/
    Jaguar Reviews: http://www.videogamecritic.net/jaguar.htm
    Atari History Museum: http://www.atarimuseum.com/
    Atari Jaguar (WikiPedia) http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Jaguar
    www.gvkidsgames.nl de beste gamesite voor ouders!

svennie3
    Guest

Standaard Re: RETRO ARTIKEL: De Atari Jaguar

ik heb heel lang die rayman gespeeld:P

GVintage '04 -Sam-'s schermafbeelding

Dan vraag ik me toch af wat er met het prototype is gebeurt van de Jag II.

Nick Roos
    Guest

Ik heb ook nog een atari gehad :) , met een of andere (formule 1) race game , een kart game en Rayman.

Nick Roos
    Guest

Ik heb ook nog een atari gehad :) , met een of andere (formule 1) race game , een kart game en Rayman.

GV Gamer Pro **

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -Sam-
    Dan vraag ik me toch af wat er met het prototype is gebeurd van de Jag II.
    Helemaal niets. Midden in de ontwikkeling is het project gewoon gecancelled. Alleen een paar prototypes die maar deels af zijn, bestaan. Slechts 1 van de chips was echt klaar en ze hadden nog veel werk te doen, wat er echter nooit van is gekomen.

GV Gamer Pro ** Ninja-Frog's schermafbeelding

800 gulden.

GV Gamer Pro ** muskalade's schermafbeelding

Zo duur?:blink:

GV Gamer Pro ** dark humar's schermafbeelding

800 Gulden is best duur.

GVintage '04 -Sam-'s schermafbeelding

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Roelandt
    Helemaal niets. Midden in de ontwikkeling is het project gewoon gecancelled. Alleen een paar prototypes die maar deels af zijn, bestaan. Slechts 1 van de chips was echt klaar en ze hadden nog veel werk te doen, wat er echter nooit van is gekomen.
    Hmm, hoopte eigenlijk dat hij al speelbaar was als prototype en wellicht nog bestaat in dat stadium, ergens.

Cute, van die d.

Dark-Daxter
    Guest

Ik had een Jaguar...weet eigenlijk niet meer wat ermee gebeurd is. xD

GV Gamer Pro * Eric Ho's schermafbeelding

Leuk artikel om te lezen, Patrick. Vooral voor iemand die eigenlijk alleen de Jaguar kent van plaatjes achterin gamemagazines ^___^

Edwin de Maat
    Guest

Cool artikel. Ik heb de Jaguar totaal gemist destijds, maar aan de plaatjes te zien was 'ie z'n tijd vooruit. Jammer dat 'ie het niet gehaald heeft.

Djordje
    Guest

ik speelde die rayman altijd op de playstation 1 rayman rockss!!!

GV Gamer Pro

leuk stukje. Ikzelf was ook altijd gecharmeerd van de Atari Jaguar. Gelukkig weet mijn broer steeds te voorkomen dat ik er zelf een koop. Op Marktplaats.nl worden ze namelijk nog best vaak aangeboden voor een niet al te hoge bedrag.

Welke spellen had je naast deze er nog meer bij?

GV Gamer Pro **

Een hele bak, zool, bubsy, blue lightning, vid grid, battlemorph, cybermorph, atari karts, cannon fodder, kasumi ninja, raiden, wolfenstein, val d' isere skiing en snowboarding en nog een stel die ik niet meer uit mijn hoofd weet.

GV Gamer Pro ** muskalade's schermafbeelding

Om de Playstation (en de Sega Saturn uiteraard) te counteren was er nog wel een Jaguar II in ontwikkeling, die 4x zo krachtig moest worden dan de PS1, maar die kwam nooit verder dan het prototype stadium.
    Jammer dat deze niet is uitgekomen.
    Dan hadden we nu misschien wel de Jaguar 4 in opkomst.:P

Soortgelijke discussies

1. RETRO-ARTIKEL: Sega Dreamcast
    By Eric Ho in forum Retro-special
    Re: 9
    Laatste bericht: 27 augustus 2006, 20:50
  2. RETRO-ARTIKEL: Introductie retro-special
    By Maarten Michielse in forum Retro-special
    Re: 12
    Laatste bericht: 19 augustus 2006, 13:14
  3. RETRO-ARTIKEL: De Sega Saturn