Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Discussie: RETRO-INTERVIEW: Mr. en Mrs. Atari

GV Gamer Pro **

Standaard RETRO-INTERVIEW: Mr. en Mrs. Atari

Een paar jaar geleden verkocht ik mijn “ 64 bits” Atari Jaguar, waar ik mooie avonturen mee had beleefd en de bijbehorende JagCD speler, die ik ooit nog eens zelf was wezen ophalen bij een import shop op Hoog Catherijne, online. Dit inclusief alle spellen, waarvan ik er een aantal zelf uit de States had meegenomen. Iemand met de naam Mr. Atari reageerde en een paar weken later stonden ze voor de deur. Sijmen en Sandra Schouten bleken echte Atari fans en ik eindigde uiteindelijk met veel mooie verhalen en een Atari T-shirt. Weer anderhalf jaar later besloot ik mijn Lynx I met 30 games te verkopen en dacht uiteindelijk weer aan hen. En ja hoor, nota bene op de parkeerplaats van Centre Parcs Zandvoort spraken we af toen ik daar een lang weekend was en zij in de buurt moesten zijn. Weer ruim een jaar later heb ik de teruggevonden doos van de JagCD en nog een Jag Game (Cannon Fodder) aan ze overhandigd bij mij thuis (toevallig de redactie van GVKids ook).

Als je het hebt over echte Retro freaks en verzamelaars heb je het over Sijmen en Sandra. Ontzettend leuke en symphatieke mensen die niet te beroerd zijn om anderen te helpen en echt vol passie met hun hobby bezig zijn. Een interview met hen mocht dan ook niet ontbreken in onze Retro Special!

Hoi, willen jullie allereerst wat meer over jezelf vertellen? (Leeftijd, naam etc etc). Hoe kom je aan de naam Mr. Atari?

Ik ben Sijmen Schouten, 41 jaar en van beroep Proces-Technoloog. De naam Mr. Atari is ooit als geintje begonnen op de Atari-chat. Ik moest een inlog-naam opgeven en die naam schoot me als eerste te binnen. Mijn site is www.mr-atari.com.

Ik ben Sandra Schouten-Goedhart, 37 jaar. Beroep: administratief medewerkster. Mijn site is www.atari-shop.nl, en ik onderhoud onze homepages. We zijn 17 jaar getrouwd.

Sijmen en Sandra te gast bij GVKidsgames (Inge en ikzelf dus)
    Hoe lang ben je al met het retro virus besmet? Hoe is het begonnen?

Wij verzamelen -en spelen- al sinds zo`n 20 jaar ATARI spullen. Het Atari-virus is dus eigenlijk altijd al aanwezig geweest en in de loop der jaren retro geworden. Maar sinds een jaar of 10 verzamelen wij ook andere consoles en games, zoals Videopac en Vectrex.

Ook gaan we geregeld naar retro-computer-beurzen om te verkopen wat we dubbel hebben en om te ruilen met / te kopen van anderen. Daar ontmoet je steeds weer dezelfde mensen en er komen ook steeds meer verzamelaars bij. Dat zijn ontzettend gezellige beurzen. Je bent de hele dag aan het praten met iedereen en voor je het weet is de dag helaas alweer voorbij.

Ben je Sandra tegengekomen in de Atari-wereld of heb je haar later besmet?

Geen van beiden. Het is wel grappig dat mensen vaak vragen of ik Sandra heb aangestoken, maar het is eigenlijk andersom. Ik hou mij meer bezig met programmeren en hardware op de XL, Sandra is de verzamelaar.
    Toen wij elkaar leerden kennen (kerst 1986) hadden we allebei al een Atari: ik een 800 XL en Sandra een 600 XL. Ik had de 800XL gekocht voor 1400 gulden en een diskdrive in Duitsland voor 900 gulden. Toen was het het nieuwste van het nieuwste. Je had toen globaal gezien de keus uit Commodore of Atari. Ik heb toen veel vergeleken en de Atari kwam net iets beter eruit. En aangezien iedereen om mij heen een Commodore had, heb ik een Atari gekocht. Sandra had de 600XL gehad van haar ouders met 1 spel: Space Invaders.

We hebben onze originele 600 en 800 nog steeds, en die gaan ook nooit meer weg.

Ben je goed op de hoogte van de (next-gen) gamingwereld van vandaag? Of alleen retro?

Wij zijn niet erg op de hoogte van de gamingwereld van vandaag. We proberen het wel bij te houden via onder andere tv-programma`s maar onze hobby neemt zoveel tijd in beslag dat we ons er niet echt in kunnen verdiepen. Het nieuwste dat we sinds kort in huis hebben is een Gamecube, gekocht op de rommelmarkt (!) maar deze is binnenkort ook waarschijnlijk retro...

Kun je proberen uit te leggen wat je nu zo aantrekt aan Retro in het algemeen en Atari in het bijzonder? Wat hebben games van vroeger wat die van nu niet hebben?

Wat ons zo aantrekt aan de vroegere games is dat je ze kunt blijven spelen, en dat ze geen ellenlange intro`s hebben waar je je doorheen moet worstelen en ingewikkelde controllers. Het is aanzetten en spelen. Zoals bijvoorbeeld Super Breakout is geniaal. Elke keer wil je weer hogere punten halen en kijken welke score daarbij staat (wij zijn gekomen tot 'The Best' kan het nog beter?) Of M.U.L.E. voor de Atari 8-bit, zeer verslavend.
    Niet alle games zijn even leuk hoor, ook Atari heeft zeer slechte games uitgebracht, vooral voor de 2600.

Hoeveel tijd en geld geven jullie wel niet uit aan deze uit de hand gelopen hobby?

Wij besteden heel veel tijd aan deze hobby. Dagelijks beantwoord ik mailtjes van mensen uit vooral Amerika die me vragen of ik -via mail- een flipperboard kan repareren of andere technische vragen kan beantwoorden. En als het repareren via mail niet lukt, sturen sommigen het naar me op. Ook heb ik het MyIDE interface ontwikkeld waardoor je op de Atari een harde schijf kan aansluiten of zelfs een Flash-kaart. Daar gaat zeer veel tijd in zitten.

de door Sijmen ontwikkelde MyIDE interface

Sandra verkoopt onze dubbele items via haar homepage en krijgt ook veel mail. Verder zijn we zo`n 8x per jaar op beurzen waar we staan met verkoop, computers om op te spelen en onze zeldzame Atari spullen.

Vorig jaar hebben we zelf de Retro-Computer-Dag georganiseerd in Apeldoorn. Dat was erg tijdrovend, maar wel leuk!

We besteden nu niet zoveel geld (meer) aan de hobby, want we hebben zowat alles wat we willen. Dat is wel anders geweest. Toen we net Ebay ontdekt hadden, hebben we heel veel gekocht. Gelukkig was dat nog voor de hype, dus lagen de prijzen aanzienlijk lager! En veel spullen die we gekocht hebben, zoals de videokasten, jukebox en flipperkasten, waren allemaal defekt. Ik heb ze gelukkig weer aan de praat kunnen krijgen.

Wat vind je het meest bijzondere item uit je collectie? En wat heb je nog niet maar wil je HEEEEEL graag?

Sijmen: Het meest bijzondere uit de collectie is de Atari Video Music. Een soort Virtual-Light- Machine, die je aansluit op de tv en de stereotoren, waarbij je op de muziek mooie kaleidoscope-achtige beelden ziet op de TV. Wat ik nog niet heb maar graag zou willen hebben is een Cosmos. Daarvan zijn maar een paar prototypes gemaakt.

De Atari COSMOS. Heb je er één liggen, mail Sijmen even!

Sandra:
    Ik vind de Asteroids cocktail-tafel nog het mooiste. Het was de eerste videokast die we kochten. We hebben `m uit een herenhuis in Amsterdam gehaald, waar we 2 supersmalle, lange, steile trappen mee afmoesten. Maar toen hij eenmaal in de auto stond, was het het wel waard.Wat ik nog graag ooit zou willen hebben is een Super Breakout cocktail-tafel.

Ooit wel een aan gedacht om van je huis een echt (mini-museum) te maken?

We krijgen vaak mensen over de vloer die graag de Atari-kamer willen zien, dus het is al een soort museum. We zijn zelfs al een keer op TV (Gammo) geweest met onze collectie en ik heb in een computer-magazine gestaan (I-Life). Zelf vinden we het heel normaal wat we hebben, maar anderen blijkbaar niet.

Kun je ons aan de hand van foto’s eens rondleiden in jullie huis?

Onze huiskamer, de gaming hoek

Hier staan 3 Atari videokasten (Time Pilot, Pole Position, Asteroids tafel),
    2 Atari flipperkasten (Superman en Space Riders) en een Royal Video Donkey Kong Junior.

De zithoek aan de andere kant

In de zithoek staat de Atari jukebox, de Jaguar en de Nintendo-hoek vooraan. Heel handig als je familie of vrienden op bezoek hebt, want die vermaken zich prima. Vooral de kinderen hoor je de hele dag niet.

De Atari kamer

Hier zit ik ook meestal te werken aan programma`s en repareer ik boarden enzo. In het midden staat een tafel met een 7800, 2600, Video pinball, Pong, Stuntcycle en een Jaguar, allemaal speelklaar. De kamer is eigenlijk alweer te klein.
    De rechterkant van de Atari kamer, waar de rest van mijn verzameling staat.

Heb je nog leuke tips voor retro beurzen? Welke bezoek je het liefst? Wat is de verste trip die je ooit gemaakt hebt voor je hobby?
    Gelukkig worden er steeds meer beurzen gehouden. Leuke tips:
    *19 augustus: Bochum (Duitsland). Duitse vrienden organiseren een Retro-Computer-Dag.
    www.gamereset.de/retroboerse
    *Op 1 oktober is er een retrobeurs in de Rijhal te Arnhem, tegelijk met een PC beurs.
    www.computerbeurzen.com
    *30 september en 1 oktober is in Nordhorn (Duitsland) 'Classic Computing'.
    www.classic-computing.de
    *21 oktober organiseert de Commodore gebruikersgroep een Clubdag met o.a. MSX,
    Spectrum, Atari, P6500 etc.
    www.hobby.nl/~commodore-gg/agenda.htm
    *ook 21 oktober is de jaarlijkse ABBUC-dag in Duitsland (van de Atari gebruikersgroep)
    www.abbuc.de
    * 27-28-29 oktober is de EUROCON, een beregezellig weekend gamen, drinken, eten en een beurs.
    www.sincil.co.uk/eurocon2006/what.html
    * 26 november is er weer de Retrocomputerdag in Schiedam.
    www.retrocomputerdag.nl
    Lekker veel om weer naar uit te kijken dus. De verste trip die we gemaakt hebben voor onze hobby is Ludwigshafen. En waarschijnlijk gaan we in het najaar naar de Eurocon in Blackpool.

Als je mocht kiezen tussen gratis een splinternieuwe console met 10 games of een zeldzame versie van een Atari game die je nog niet hebt, wat zou je dan kiezen?

Hier hebben we een discussiepunt! Ik ga voor de Atari game, maar
    Sandra voor een Playstation 2 met eye-toy, Buzzer, dansmat, Singstar etc.

Nog leuke anekdotes over wat je aan gekke dingen hebt meegemaakt, mensen ontmoet?

We hebben in het voorjaar een Atari-set gekocht via Marktplaats. Toen we het mochten ophalen in Utrecht, werden we begroet door iemand die een origineel Atari-visitekaartje voor ons hield. Het bleek de 'echte' Mr. Atari te zijn. Hij was in de jaren '80/'90 Sales Manager van Atari in de Benelux en werd toen zo genoemd. We hebben vele leuke verhalen van hem gehoord. Helaas hadden we hier niet op gerekend en hadden geen fototoestel bij ons, maar een mobieltje kan ook gelukkig redelijke foto`s maken.

De “echte” Mr. Atari.

En toen we op vakantie waren in London had Sandra een droom over een winkel op Notting Hill, waar ze Atari`s verkochten en ik teveel geld uitgaf. We hebben er `s ochtends erg om gelachen, maar toen we daadwerkelijk op Notting Hill liepen konden we onze ogen niet geloven: een Retro-computer-shop mét Atari`s!! We zijn 5 dagen in London geweest en alle 5 de dagen in die winkel geweest. We hadden heel wat mee terug te sjouwen.
    Ook leuk om te vertellen is dat ik bij ACN (voormalig Atari Importeur) ben geweest om Atari-tasjes op te halen. Daar heb ik lang met de directeur gesproken die veel verhalen had over het reilen en zeilen bij Atari. Toen ik wegging kreeg ik van hem een bronzen Atari paperweight en de tasjes mocht ik ook nog gratis hebben...

De exclusieve paperweight
    Ok, Sijmen en Sandra, bedankt voor dit toffe interview!
    Laatst gewijzigd door Patrol_NL; 14 augustus 2006 om 20:28
    www.gvkidsgames.nl de beste gamesite voor ouders!

Wh33lz0wN
    Guest

Standaard Re: RETRO-INTERVIEW: Mr. en Mrs. Atari

Wow, mooie special.

Atari heeft wel een grote geschiedenis zeg..

Cicero
    Guest

In eerste instantie dacht ik, wat een freaks om alles te gaan sparen, maar na het lezen heb ik eigenlijk wel respect voor die mensen. Leuk interview ook...

Edwin de Maat
    Guest

leuk artikel. Die mogen zich met recht retrofanaat noemen.

Djordje
    Guest

wo atari fans :P

GV Gamer Pro ** Tijntje's schermafbeelding

idd hoeso ik hou van atari xD

OEW chillende fase
    -
    PIN2.. Voor de serieuze spacers

GV Gamer Pro ** Bluehawk's schermafbeelding

Tof interview Patrick:ok:

Dit is pas echt retro-style. Wat een collectie zeg...
    GV Freelancer

GV Gamer Pro *

Dit is behoorlijk uit de hand gelopen, hoef ik bij mijn vrouw niet mee aan te komen, haha....

Wel heel leuk om te lezen, Patrick!

GV Gamer Pro ** Prime-Omega's schermafbeelding

Gammo interviewde ze een jaar geleden , dat koppel heeft zelfs 2 motoren ( zoals in een arcadehal ) in hun huis staan .

GV Gamer Pro * Eric Ho's schermafbeelding

Haha geweldig zeg Leuk, Patrick!

GV Gamer Pro ** Monyet's schermafbeelding

Leuk Interview Patrick-_-

GV Gamer Pro ***

Zeer gaaf artikel. Heel toevallig dat de special samen komt met de verkoop van je Atari, wel zonde eigenlijk. Het is immers wel in goede handen. :)

GV Gamer Pro ** dark humar's schermafbeelding

Ik heb ze wel eens op de TV gezien echt super !

Koninkje
    Guest

Messchien is Atari nu niet zo goed met games (momenteel) maar je gelooft het of niet, maar Atari is toch een ''god'' als je aan games denkt, ze hebben niet altijd even goede games uitgebracht, maar ze hebben een Historie..een hele diepe!

atari-freak
    Guest

Talking Re: RETRO-INTERVIEW: Mr. en Mrs. Atari

Hé Patrick,
    We willen natuurlijk zelf ook even reageren...
    Ziet er super uit zo! Leuk dat we ons verhaal mochten neerzetten voor jullie.

Thanx voor de leuke reacties hierop! :ok:
    RETRO RULES!
    En laat de Cosmos-mailtjes nu maar komen! ;-)
    Groeten Sijmen en Sandra
    Oh, en een Pacman muismat en shirt zouden hier ook niet misstaan, daarom:
    "Ik doe mee aan de Sony RETRO-contest!"

GV Gamer Pro ** muskalade's schermafbeelding

Goed artikel.:ok:
    Dat huis staat echt helemaal vol.:P

GV Gamer gamefreakmaarten's schermafbeelding

en ik heb deze mensen ook ontmoet bij mij begon het echter op gammo waardoor ik opeens gameverzamelaar wordt van die retrogames in 2005 natuurlijk en in 2008 heb ik ze op hyves gesproken en later in april 2009 mn allereerste retro spelcomputer beurs van bonami en toen had ik ze echt ontmoet maar ook ik ben in gameverzamel woede gekomen wegens dat ik retrogame in de nacht gezellig vindt en ook nog leuk is om mensen die goede oude tijd terug te krijgen

Soortgelijke discussies

1. RETRO: Pac-Man collectie voor Atari 7800
    By Rick van Beem in forum Nieuws & Reviews
    Re: 1
    Laatste bericht: 20 december 2006, 16:48
  2. Recensie: Retro Atari Classics (DS)
    By Maarten Blonk in forum Nintendo DS Forum
    Re: 4
    Laatste bericht: 21 november 2006, 14:25
  3. RETRO-ARTIKEL: De Atari Jaguar
    By Patrol_NL in forum Retro-special
    Re: 16